SAVE THE TELUK RUBIAH! (3)

Rakaman dari 'handphone' menyaksikan kepulan asap dr Janakuasa Manjung di waktu siang yg mana terletak di jalan ke Teluk Rubiah yg bersebelahannya. Projek ini pernah dibantah oleh penduduk tapi ia berlalu sahaja, kini perancangan Teluk Rubiah akan dibina kilang besi, tanah telah dijual atas kelulusan Kerajaan Negeri di bawah Zambry untuk menambahkan udara tercemar.

Tanah tergadai, keindahan semulajadi musnah, penduduk hidu asap dan debu2 besi, tempat riadah terdedah pencemaran, pelancong lari, hidupan marin hilang, nelayan merana.

MPM tidak hiraukan bantahan penduduk, MPM hancurkan slogan BANDAR PELANCONGAN & MARITIM. Gua juga dimaklumkan aktiviti pengeluaran asap lebih banyak ketika syif malam untuk menutup mata penduduk, itu yg dikhabarkan.

Ia berlaku juga di kilang YTY lekir pengeluar sarung tangan getah yg menghembuskan 'baik punye' asap di waktu mlm utk buat penduduk Lekir terus lena dibuai mimpi.

Dan apabila industri 'besi' ini beroperasi maka satu lagi tambahan janakuasa diperlukan dan udara semakin 'sempoi' utk orang2 manjung.

Apapun, asap tetap asap. Walaupun sikit atau ikut speksifikasi alam, namun jika letak tokey-tokey besi atau pengarah tnb di serombong asap mereka sendiri, pasti maut di depan mereka.

Terima Kasih, Zambry dan MPM (zambri jugak)! Selamat Maju Jaya Bandar Pelancongan dan Maritim.....

SAVE THE TELUK RUBIAH!
Gua sertakan link-link blog sedutan musibah yang telah melanda Manjung sebelum-sebelum ini untuk direnungkan kembali agar penduduk Manjung peka terhadap alam sekitar dan betapa besarnya kuasa alam yg tidak mampu dihalangi manusia. Gua mohon sama-sama kita hindarkan dari keamukan alam yg bosan dgn tingkahlaku manusia yg selalu dan bangga dengan dosa-dosa....

Jgn sampai lagi gempa bumi di perairan kita lagi, jika dulu amaran gegarannya 2.6 skala ritcher 11km dr Pangkor 29 April 2009 (
http://otai-manjung.blogspot.com/2009/05/berita-untuk-kawan-musibah-melanda.html), mgkin ia kembali dgn lebih dasyat dari itu! Itu jam menangis pun tak sempat.....

Kilang Besi di Teluk Rubiah, gua boleh terima plant itu dan mana2 pembangunan, tapi bukan di situ! bukan di situ! bukan di situ! kenapa mesti disitu? Teluk batik hanya sebelahannya shj, maka pelancong dan peniaga di sana terjejas kemudian hari! Apahal pulak gua nak mandi sebelah kilang besi? Manjung hilang hidupan marinnya. kita semua bermandikan debu-debu halus besi!

Gua tak mau berlaku seperti kolam2 udang kroni bn di sepanjang lekir ditarah bakau hanya kepentingan pihak tertentu dahulu, sekarang sesal sistem agro musnah, kini duit rakyat tanggung penanaman semula bakau di sepanjang kerakusan sebelum ini. Ramai yg tak tahu, sebab dia tersembunyi, umat manjung di'sembunyi'kan berita ini, ketua kg jumpa gua minta 'slow down' isu kolam udang, kerana ia ada sangkut dgn @#$%^&*()_+, tiada lagi penghalang ombak tiada lagi penghalang ribut yg memusnahkan rumah2 org2 kampung, pemimpim lena berbantalkan kemewahan, rakyat derita..gua paparkan kembali musibah yg telah melanda manjung yg sempat gua rakamkan.

Sedang lena tidur anak kecil ini, diselamatkan kedua ibu-bapanya dr dihempap pokok yg tumbang di atas atap rumahnya betul2 di bwh tempat tidurnya, sepanjang malam berjaga ibubapanya utk menidurkan anak2 ini dgn tirisan hujan dan ngauman ribut mencelah masuk. Mereka tidak bersalah!

Pokok yg berpuluh tahun tumbang dgn mudah,

Shell Giant dirungkup angin,

rumah orang kampung musnah

dan yg paling dasyat GEMPA BUMI (ramai penduduk Manjung tidak tahu), layari derita ini: -

http://otai-manjung.blogspot.com/2009/05/ribut-sebelum-maghrib-melanda-fasa-1a.html
http://otai-manjung.blogspot.com/2009/05/ribut-sebelum-maghrib-melanda-shell.html
http://abiakif.blogspot.com/2009/04/badai-kecil-landa-seri-manjungpetanda.html (Ustaz Zaim-NUr12)
http://otai-manjung.blogspot.com/2009/05/berita-untuk-kawan-musibah-melanda.html
http://otai-manjung.blogspot.com/2009/05/manjung-renung-renungkanlah-musibah-ini.html
http://otai-manjung.blogspot.com/2009/05/musibah-manjung-zambry-kena-halau.html
http://otai-manjung.blogspot.com/2009/05/musibah-manjung-mb-rakyat-lawat-bantuan.html
http://otai-manjung.blogspot.com/2009/05/musibah-manjung-mb-rakyat-lawat-bantuan_30.html
http://otai-manjung.blogspot.com/2009/05/musibah-manjung-mb-rakyat-lawat-bantuan_5966.html
http://otai-manjung.blogspot.com/2009/05/musibah-manjung-mb-rakyat-lawat-bantuan_6261.html
http://otai-manjung.blogspot.com/2009/05/musibah-manjung-mb-rakyat-lawat-bantuan_4002.html

Antara punca-punca musibah (Gambar sekitar bekas kolam udang yg tak menjadi, kembali dibaikpulih oleh jabatan perhutanan) :-
http://otai-manjung.blogspot.com/2009/07/udang-bakau-melimpah-di-lekir.html

Mari sama-sama hindarkan dari perkara ini berlaku lagi, tahun lepas sudah terlepas :-
http://otai-manjung.blogspot.com/2009/11/bantahan-industri-keluli-manjung.html

Kini, apalagi yang boleh kita lakukan bersama, I need you and all the manjung people to stop it!!

Gambar sekitar kejadian ribut di Manjung tahun 2009
IR Nizar melihat kejadian ini dgn lebih dekat menghayati kesannya dan membantu rakyat sedaya upaya. Memastikan ada ruang utk selamatkan dr musnah keseluruhan rumah mangsa dgn nasihat pihak bomba.

Merenung Alam yang membadai ribut, Mengapa ini boleh terjadi!

BERITA UNTUK KAWAN - Ebiet G. Ade

PERJALANAN INI TERASA SANGAT MENYEDIHKAN
SAYANG ENGKAU TAK DUDUK BERSAMA KU KAWAN
BANYAK CERITA YANG MESTINYA KAU SAKSIKAN
DI TANAH KERING BERBATUAN

HO HO HO HO HO HO HO HO (2X)

TUBUHKU TERGONCANG DIHEMPAS BATU JALANAN
HATI TERGETAR MENAMPAK KERING RERUMPUTAN
PERJALANAN INI SEPERTI SAKSI GEMBALA KECIL
MENANGIS SEDIH OH...

KAWAN CUBA DENGAR APA JAWABNYA
KETIKA IA KU TANYA MENGAPA
BAPAK IBUNYA TELAH LAMA MATI
DITELAN BENCANA TANAH INI

SESAMPAINYA DI LAUT

KU KHABARKAN SEMUANYA
KEPADA KARANG
KEPADA OMBAK
KEPADA MATAHARI
TETAPI SEMUA DIAM
TETAPI SEMUA BISU
TINGGAL AKU SENDIRI
TERPAKU MENATAP LANGIT

BARANGKALI DI SANA ADA JAWABNYA
MENGAPA DITANAHKU TERJADI BENCANA
MUNGKIN TUHAN MULAI BOSAN
MELIHAT TINGKAH KITA
YANG SELALU SALAH DAN BANGGA
DENGAN DOSA DOSA
ATAU ALAM MULAI ENGGAN
BERSAHABAT DENGAN KITA
CUBA KITA BERTANYA PADA RUMPUT YANG BERGOYANG

HO HO HO HO HO HO HO HO (3X)

KAWAN CUBA DENGAR APA JAWABNYA
KETIKA IA KU TANYA MENGAPA
BAPAK IBUNYA TELAH LAMA MATI
DITELAN BENCANA TANAH INI

SESAMPAINYA DI LAUT

KU KHABARKAN SEMUANYA
KEPADA KARANG
KEPADA OMBAK
KEPADA MATAHARI
TETAPI SEMUA DIAM
TETAPI SEMUA BISU
TINGGAL AKU SENDIRI
TERPAKU MENATAP LANGIT

BARANGKALI DI SANA ADA JAWABNYA
MENGAPA DITANAHKU TERJADI BENCANA
MUNGKIN TUHAN MULAI BOSAN
MELIHAT TINGKAH KITA
YANG SELALU SALAH DAN BANGGA
DENGAN DOSA DOSA
ATAU ALAM MULAI ENGGAN
BERSAHABAT DENGAN KITA
CUBA KITA BERTANYA PADA RUMPUT YANG BERGOYANG

HO HO HO HO HO HO HO HO (3X)

Ciptaan : Ebiet G. Ade

4 comments:

pepe81 said...

ermmm utk pengetahuan abg otai manjung kepulan asap tu bukan nya asap pembakaran,.,itu lah steam dari air yg telah mendidih,.,.cuba abg peratikan betul2 jika asap x kan lah asap tu hilang setelah dia tersebar ke udara,.,.selepas melalui proses kendensasi wap air tadi terus bertukar menjadi air,.,

Unknown said...

tq for your info, nice! dlm fb ada beberapa rakan yg telah terangkan hal ini utk tindakan gua seterusnya. Amat dihargai dgn info sebegini, sememangnya ia dialu-alukan utk dikumpul data-data yg boleh membantu kami dlm gerakan membantah pembinaan kilang besi di teluk rubiah yakni bersebelahan janakuasa ini.

Btw, jika perhati betul di serombong asap yg ketinggiannya mengikuti spesifikasi (yg berkelipan cahaya) spt dimaklumkan oleh rakan fb, ada kelihatan asap nipis (lebih jelas dgn mata kasar), begitupun ada sahabat maklumkan agar gua dptkan gambaran sebelah malam, kepulan asap lbh byk dr syif siang. Malangnya peralatan yg ada tidak dpt jelaskan dlm rakaman vdcam yg bukan 'pro', dgn mata kasar kita boleh lihat dgn jelas.

Yg sudah ada, memadailah, enough is enough. jgn jadikan pusat pelancongan sbg tapak industri yang sedang proses. Walaupun dlm kertas proposal semuanya cantik, data menunjukan aktiviti pembinaannya dan operasi yg bakal dilakukan oleh kilang itu nanti, boleh berlaku pencemaran. tindakan utk atasi dr berlaku pencemaran adalah bergantung kpd kawalan berteknologi dikendalikan manusia. Alam semulajadi yg terpelihara secara semulajadi, kini ia dikawalselia oleh manusia yg tidak lari dari melakukan kesilapan. Terjamin kah ia. Namun yg gua tentang bukan hanya terhadap kesan alam sekitar tapi Pusat industri Pelancongan jangan sekali ditukarganti kpd pusat industri besi.

thanks kongsikan maklumat, teruskan, brgkali ada beberapa perkara yg gua tak tahu dpt diberitahukan.

bro RaUF said...

hidup pepe81,.,.,

demi untuk kepentingan negara dan rakyat,.,.kami yg bekerja disini ape nak di katakan,.,.untuk mencari sesuap nasi yang halal untuk keluarga,.,.

semoga allah SWT memberkati,.,.

Unknown said...

bro rauf,
beberapa kawan telah hubungi gua, mereka akan jemput gua ke tnb janakuasa manjung utk membuat sesi penerangan tnb dlm mengawal alam sekitar utk pemahaman penduduk tempatan. Dan TNB Janakuasa Manjung tidak perlu risau kerana ia telah beroperasi dan agak mustahil untuk menutup janakuasa ini. Begitupun usaha ini adalah dari kesinambungan untuk menghalang pembinaan kilang bijih besi di Teluk Rubiah yang 'sedang' dalam proses. Dan dlm masa yg sama, kami bentangkan 'cukuplah asap' yg dijana oleh TNB di situ, jangan ditambahkan 'asap dan pencemaran' terhadap alam dan tidak merebak ke pusat pelancongan 'semulajadi' alam dan fauna nya.

My POST