SAVE THE TELUK RUBIAH! (4)

Sahabat datang menyampaikan khabar hairan, maklumlah dah lama gua tak beli berita harian, maka jadi hairanlah gua. Berita Dari Sahabat Alam Sekitar Perak untuk memberitahu Sekalian Alam dan penduduk tempatan sekitarnya. Mereka telah bersuara, kita ..........


BERITA HARIAN 26.07.2010, M/s 7 (UTARA)
Klik untuk Besarkan

GUA TAKKAN SETUJU SAMPAI BILA-BILA KAWASAN INDUSTRI PELANCONGAN MENJADI INDUSTRI BIJIH BESI!!!!! Kenapa Hutan Simpan diGADAIkan??!?!?!?! sedangkan ia menjamin 'pengudaraan' untuk alam semesta dan kehidupan murni manusia, namun manusia TIADA pengharagaan terhadap alam, lebih mementingkan KEKAYAAN duniawi sanggup korbankan PUSAT PELANCONGAN yg alamnya segar semula jadi!! Gua TIDAK HALANG PEMBANGUNAN, TIDAK HALANG KEMAJUAN, nak buat industri baja tahi lembu ka, tahi ayam ka, bijih besi ka, bijih timah ka, tapi BUKAN DI TELUK RUBIAH, BUKAN DI TELUK RUBIAH, BUKAN DI TELUK RUBIAH, ia membabitkan pusat pelancongan yg berdekatan, TELUK BATIK, PULAU PANGKOR, PULAU KATAK.

Gua masuk hutan bersama orang asli, gua kawalselia hutan yg dicemari bersama askar hutan kutip semua sampah-sampah manusia yang tak RETI BAHASA! Gua pernah bersama Orang Hutan KL, gua pernah jadi presiden Kelab Rekreasi PUO, gua hidup dgn alam, alam yg dicipta Allah yg hidupan alamnya secara semulajadi. Gua panjat gunung KORBU sedih sampah tanah dicemari aktiviti manusia yg tak bertanggungjawab, gua menitis air mata sambil mengutip dan senggara kembali, gua redah gunung tahan utk laluan baru dr merapoh, kelantan utk manusia lebih mudah menikmati ciptaan Tuhan ini. geng-geng gua daki kinabalu setiap 2 tahun hayati alam bukan untuk mencemari ciptaan Allah ini. GUA MENANGIS DGN SIKAP MANUSIA YG TIDAK TUNDUK KPD KEJADIAN ALAM, Orang Hutan makin terdesak tiada habitanya, Orang Asli merintih kerana sumber rezeki dr kejadian alam makin terhapus, mereka tidak pernah mengganggu kehidupan manusia kaya tapi mereka mohon jangan diambil tanah alam mereka kerana mereka hanya bergantung kpd alam ini.

Jika SAHABAT ALAM bersuara pun tidak dipedulikan, pada siapa lagi yg akan pertahankan ALAM yg memberi udara percuma kpd manusia yg tidak menghargainya. Gua doakan agar ALAM dgn izin ALLAH akan membenamkan HABITAT-HABITAT MANUSIA yg kejam dan tidak mempedulikan alam sekitar. Gua mohon ALLAH laksanakan hukumnya terhadap manusia yang berjiwa BUSUK dan RAKUS. Di mana slogan MPM? Bandar Pelancongan & Maritim? kita di tipu! Di mana slogan kementerian alam sekitar yg MENCINTAI ALAM & SUNGAI? kita terus ditipuuuuuuuuuuuuuuuuu oleh kerajaan yg menggadaikan tanah kpd Tokey Luar Negara dan kroni tempatan utk cemarkan teluk rubiah dan hasilnya dijual ke LUAR NEGARA!!!! YG untung yg kenyang adalah KRONI TEMPATAN yg lahanat! Penduduk tempatan boleh jual goreng pisang tepi jalan dgn percuma skali gaulan debu-debu bijih, orang kampung bertambah ZAT-ZAT BESI secara percuma dari BRAZIL! Lps ni org melayu boleh gelek SAMBA di pantai teluk rubiah! Nak cun lagi, pakai bikini, melayu pasti MAJU!


Cukuplah yang sedia ada.

Seperti yang dimaklumkan oleh sahabat kita di isu part 5 (facebook otai manjung), bangunan yang besar hanya mengeluarkan wap air, seperti air hujan jika berada di bawahnya.

Begitupun, spt dimaklumkan dlm msg dr seorg sahabat lama, serombong tinggi dilepaskan dgn asap nipis dan wujud kepulan asap seperti awan dan ia lebih 'gelap'dr segi mata kasar. Diwaktu mlm ia lebih aktif utk menutup mata penduduk.

Gambaran pada sebelah malam telah dirakamkan oleh sahabat OM (dlm proses), namun vdcam nya tidak boleh menyatakan dlm bentuk visual dlm kegelapan (vdcam biasa), tapi dalam beberapa sudut kawan kita sekurang-kurangbya berjaya memperlihatkan 'debu' dr lekirbulk dan dr jarak jauh seolah debu, wap air dan asap bermain dgn alam sekitar janakuasa dan port yg sedia ada. Dlm masa terdekat sahabat kita akan post kan.

Enough is Enough! Save The Teluk Rubiah!
Mohon kpd yg prihatin boleh buat bantahan di MPM. Mgkin ada disini yg berpengaruh dan tahu saluran mana yg perlu dirujuk, boleh dikongsikan di sini.

Saranan sahabat2 dlm fb, agar semua dpt BERTINDAK turut membantah melalui saluran yg ada ruang utk kita memberhentikan pembinaan dlm menjaga tempat pelancongan ini. Ia seharusnya dilakukan dgn usaha secara praktikal, spt saranan beberapa shbt utk wujudkan banner bantahan, collect sen, print, gantung banner sbg bantahan di tempat2 strategik, dan secara tak langsung yg tiada dlm fb ini terutamanya penduduk tempatan dpt ketahui bhw Teluk Rubiah dalam proses dari industri pelancongan ke industri besi, mereka juga mgkin tidak setuju.....

Bab nak collect tu, sape ada idea & biasa organize hal mcm ni, volenteer diperlukan. Ni susah org takdak parti ni, tak tahu nak rujuk sape. designer? bab nak gantung, insyaAllah dah ada, mgkin Farid 'Si Penjenayah' Pasir Panjang boleh lakukan. (Gelaran 'SP' tu gua yg tabalkan sendiri atas jasanya menjenayahkan pertubuhan kebangsaan melayu bersatu)

* dihujung video ni, seorang hamba Allah juga kenalan gua, penduduk tempatan kebetulan melalui kawasan ini bersama dgn gaya jenayah 'karam singh walia' nya...huhu, terus gua pause dan ketawa...keke! wakakakakaka.

NOTA: Jam 15ooH, 08.10.2010 bertempat di TNB Janakuasa Manjung akan membuat penjelasan

terhadap aktiviti operasinya dan kawalan alam sekitar. Ia adalah kesinambungan dlm mempertahankan Kehijauan T.Rubiah. Yg berminat boleh hadir di TNB Janakuasa Manjung. Usaha oleh pihak TNB ini amat dihargai dan dipuji kerana bertindak dan 'alert' dgn suara rintihan penduduk tempatan. Gua masih menunggu Jabatan Alam Sekitar Ipoh untuk memberi penjelasan, dan ternanti-nanti maklum balas dari KERAjaan Negeri pimpinan Dato' Zambry dan YDPertua MPM, Zambri jugak namanya.

*Dlm FB OM & Dato Ngeh akan berusaha membawa isu ini di Parlimen, dan Pegawai ADUN P.Panjang serta Ketua PKR Lumut akan memberi kerjasama utk dptkan info terkini dari MPM.

No comments:

My POST