BANDAR SUDAH DITAWAN

24 Dis 2009

By: Norman


1. Berdasarkan kepada pilihanraya lepas, untuk menwaskan UMNO dan kuncunya tidaklah begitu sukar. 4,082,411 pengundi negara ini telah memilih BN dan 3,796,464 mengundi PR. Dari segi peratusan hanyalah dibezakan 1.2% sahaja.

2. Berdasarkan kepada keseluruhan keputusan pilihanraya, bandar-bandar besar di seluruh negara dimenangi oleh Pakatan Rakyat. Di Wilayah Persekutuan kesemuanya dipulun oleh Pakatan Rakyat jika kita tolak undi tentera. Teori ini memudahkan kita, penduduk bandar mudah difahamkan atau mudah diperjelaskan mengenai politik tanahair.

3. Lantas tumpuan kita kini kepada kawasan luar bandar. Mampukah kita melakukannya. Mampukan kita tebalkan muka diherdik oleh pakcik makcik kita dikampung sewaktu berkempen. Inilah yang perlu difikirkan.

4. Memang kita selalu dengar kata orang tua dikampung, " tak ada UMNO kebulor le kita". Jalan terbaik untuk mencari formula mengubah persepsi orang kampung ialah menerusi anak-anak mereka". Cara menasihatkan mereka kenalah dengan cara yang paling berhemah. Inilah adalah cara terbaik untuk kita mendapatkan undi ehsan mereka.

5. Di antara tiga parti dari PR, tugasan DAP adalah yang paling mudah untuk pilihanraya akan datang. Ini kerana perubahan minda dari kaum cina di bandar inginkan perubahan kecuali tauke-tauke besar kerana kepentingan perniagaan. Tauke-tauke besar ini lebih selesa dengan BN kerana parti ini senang diajak bicara 'di bawah meja'.

6. Kuala Sepetang majoriti : 564 Pecahan undi Melayu: 58.97% Cina: 32.43% India: 8.51% Lain: 0.09%. Trong majoriti: 916 Pecahan undi Melayu: 69.5% Cina: 20.4% India: 9.9% Lain: 0.2%. Kamunting majoriti : 555 Pecahan undi: Melayu: 66.2% Cina: 19.0% India: 12.8% Lain: 2.0%. Kubu Gajah majoriti: 66 undi. -Bagan Serai Majoriti: 95 undi.- Alor Pongsu majoriti: 95 . -Pengkalan Baru majoriti: 14 undi. -Rungkup majoriti: 454 undi. Kawasan Parlimen ini perlu ditumpukan. Majoriti UMNO hanya sedikit untuk ditewaskan. Tapi ada juga beberapa kawasan PR juga yang dalam bahaya. Jadi tumpuan dari DAP, PKR dan PAS mesti dibuat secara berterusan apatah lagi Pengkalan Baru hanya ditewaskan dengan 14 umdi sahaja.

7. Perak dilihat negeri yang paling sesuai untuk menzahirkan kesefahaman antara parti dan juga untuk memperlihatkan keihklasan DAP bersama Pakatan Rakyat. Ini kerana dari 31 kerusi dimenangi oleh Pakatan Rakyat, 18 daripadanya adalah menerusi DAP. Ini kerana faktor sejarah Perak yang dikenali negeri bijih timah banyak membawa buruh cina ke negri tersebut.

8. Keihklasan dari DAP mestilah ditunjukkan kepada pemimpinan semula Nizar untuk menyerahkan 1 kerusi EXCO kepada wakil rakyat Melayu jika Pakatan Rakyat berjaya memimpin sekali lagi negeri Perak. Sepertimana keihklasan yang ditunjukkan sebelum ini oleh MCA bersama Barisan Nasional di mana 90% kerusi EXCO diberikan kepada ahli UMNO. Bagi saya kerusi EXCO bukanlah penting untuk parti rebutkan jawatan tersebut tetapi khidmat dan permuafakatan itu adalah lebih penting demi untuk mencapai kemenangan yang lebih gemilang.

9. Ia penting kepada rakyat negeri Perak khususnya orang Melayu di negeri ini selain untuk Duli Yang Maha Mulia Sultan Perak bagi membuktikan negeri ini bukan dimiliki atau dikuasai oleh DAP atau pun cina. Jika ini dapat dilakukan oleh DAP, ia merupakan satu pengorbanan besar dan keihklasan yang tidak perlu dipersoalkan lagi terhadap DAP untuk membawa perubahan politik di negara ini. Alangkah baiknya jika YB Ngeh yang mengumumkan sendiri untuk memberi 1 kerusi EXCO pada ketika ini bagi menyakinkan rakyat DAP bukanlah parti rasis seperti digembar gemburkan sebelum ini.

10. PKR dalam masa yang sama mestilah mencari seorang hero di kalangan orang Melayu untuk bersama-sama Datuk Seri Nizar serta Datuk Ngeh.

No comments: