SH Al-Attas: Egonya Blogger Santak Raja Macam Tu Je!

Hari minggu yang lalu aku berkesempatan bersama admin page Kita Semua Unclesekeers turun ke Wadi Hussien Janda Baik sertai Perjumpaan Bloggers, Facebookers & Aktivis bersama Pak Habib- Syed Hussien Al-Attas The Writer (panggilan Abah) & Uncleseekers atas kerjasama MediaPerak.Com.

Aku ke sini naik kereta paling laju dalam dunia dengan penuh ego, yang benarnya kalau korang naik motor Yamaha Ego pun boleh potong kereta aku. Selepas subuh tak sempat bersetubuh, aku ambil Atan yang biru matanya terpancar ego contact lensnya meneruskan perjalanan dari Manjung. Warga MediaPerak yang lain, Hadie egonya tak mahu naik dengan aku, dia, Ummu Aiman, Ummi Anni dan KakYah semua sama egonya tumpang kereta Fawi Amin yang besor egonya...huhuhuuuu.

Kak Leha seorang diri dari Selatan naik Landrover menjadi keegoannya membuat banyak mata terbeliak, bertemulah semua blogger dari semua ceruk negara ini di Genting Sepah sebelum ke Janda Baik. Semua kereta-kereta hebat ini akhirnya terpaksa ikut belakang kereta kecil ku ke rumah Abah sebab tak tahu arah, fuh egonya aku bila kereta besor makan asap kereta kecilku.

Berdamailah aku di sana 2 hari bertemu rakan-rakan bloggers & aktivis dari seluruh Malaysia di alam nyata yang selama ini aku hanya berkomunikasi secara alam maya bukan di alam ghaib. Korang nak tgk gambar, video dan penulisan-penulisan blogger atas pengalaman mereka di perjumpaan ini korang rajin-rajinlah scroll page Kita Semua Uncleseekers, Piala Dunia Bola Api 2012 pun ada!

Bila Uncleseekers mengaturkan penginapan untuk perempuan termasuklah Jasmine & Deqman di tempat yang paling atas dan view yang paling menarik di Wadi Hussien, ego keseronokanlah mereka menceritakannya.

Perjumpaan ini adalah susulan pertemuan pertama kami dari team MediaPerak di bulan puasa selepas Uncleseekers dilepaskan dari tahanan lokap. Bermula disitulah aku disambut sebagai keluarga Abah dan terpikat dengan suasana 'wadi' yang diusaha sendiri oleh Abah. Kata Abah, Uncleseeekers sepokok haram pun tak tanam (aku rasa dia mungkin malas atau tak reti, bestnya aku dapat kutuk dia!) dan Pyanhabib yang turut hadir di perjumpaan ini kata dgn egonya pernah menanam 10 pokok durian di taman ini, kisahnya korang baca di S.H.Al Attas,Pyanhabib & Orang Dari Istana (3) atau korang dengar sendiri cerita Pyanhabib dibawah ni.

Rakaman oleh Amrayy, bunyi agak 'mesra alam' dari sungai yang mengalir sebelah lapangan. Kata Pyanhabib, Orang buka blog dia pun ego nak berblog... Masa dia bujang, tak ada kerja, miskin, Abah yang jaga dia. Kata dia dengan ego pasal Uncleseekers,“Masa kecik aku gendong dia..dukung dia..sudah besar jadi banduan!”. (satu lagi ruang utk aku kutuk keegoan uncleseekers....huhuhuuu)

 Untuk menjayakan program ini, maka berlakulah satu perjanjian ego Uncleseekers dengan aku, kata dia kalau makan tak sedap dia rela di'sepak terajang' sebab segala persediaan makan minum dia yang bertanggungjawab. Amboi! Ego betul bro aku ni, jadi aku mula sampaikan pesanan ini kepada admin page KSU utk diwar-warkan kpd blogger jemputan untuk menunjukkan ego aku pulak. Aku minta admin tulis pesan kat blogger supaya makan sedap-sedap, lepas tu komplen cakap tak sedap dan ramai-ramailah blogger berpeluang sepak terajangnya..... huhuhuuu, peluang ego aku nak musnahkan ego dia!

Tapi misi aku tak kesampaian dek kerana makanan yang sedap tak hingat dunia dari Wadi Hadramawt Restaurant & Saufiville Boutique Resort. Terima kasih beb! Inilah penyelamat Uncleseekers dari terkena hinggap kaki ego ku....wakakaaaaaa! Nasib baik lu bro! Tapi ego dia masih membuak, aku ingat dah abis, rupanya ada cerita ego dia di Oppa Blogger Style (Part 1) , di akhir-akhir kata ego nya,"dan yang paling penting sekali aku dah kotakan janji dan Man kena jelaskan hutang kena penyepak dengan aku satu dusyum..Yahuuu...". (siut je.....ini perjanjian putar alam beb, ibu ayam tak bersalah, ibu manusia yg kejam - bidalan ego aku selepas mengingatkan kata-kata Abah yang banyak belajar dari segenap kejadian alam)

Dalam pertemuan tu jugak, masing-masing menunjukkan egonya sampai ada blogger yang ego tak mahu bagitahu blog dia, tak habis-habis dengan twitter dia! Cipan betul! Bila Abah bercakap didepan, ada yang ego nak bercakap, Abah selamba sound penuh ego! Bila Aduka Taruna diberi peluang bercakap "Bicara Aktivis" (klik utk tonton) dia plak naik ego suruh Abah jangan bercakap...wakakakaaa! Penglipur lara Jeming Hassan sikitnya tinggi ego nya bila bercakap sampai yang lain tak bercakap melainkan ketawa...malah ada yang tak pehe apa yg dia kecek. Bila menang "Piala Dunia Bola Api 2012" (klik untuk tonton), fuh skitnya ego dia, bila kalah dengan "Jagung Manis" (klik utk tonton) buatan Zelmey yang ego juga dia bantah dengan egonya, Abu Nawas dengan ego nya seronok perli bila ego Jeming yang kalah.

Bro Azmi APA juga diberi peluang bercakap, dengan penuh egonya mengistiharkan keluar dari kepompong kotak pemikiran pemerintah, kini menulis & menyokong mengikut isu / tajuk. Zairi & rakan-rakannya dari Aktivis Mahasiswa Independen (KAMI) yang ego 'menghuru-harakan' negara dengan kibaran Bendera Sang Saka Malaya di Janji Demokrasi Dataran Merdeka sempat dia menceritakan kepada aku tujuan sebenar tindakan ego mereka.

Malam dingin selepas segala acara & melantak, KuShah anak Almarhum Sultan Idris Shah yang ada bersama dlm perjumpaan ini menunjukan skill ego nya bermain gitar beriringan bunyi alam cengkerik, Madie pun tumpang ego nyanyi layan kepala! ManjungMari tidurnya cukup ego tak peduli orang dah, ajak makan maggie pun tak mahu, tak class kut, ego sungguh! Tahu-tahu dia buat posting "Gambar Blogger Kena Rasuk", ganas manipulasi egonya! Patutlah anaknya Blogger Ganas Tak Bertempat ikut jejak egonya!

Tapi disebalik kesyahduan petikan gitar KuShah, Abu Nawas yang alim lagi warak memecah kesunyian di Janda Baik dengan nyanyian egonya menghayun kepala berkain pelikat berbaju melayu...wakakaaaa!



Sebelum berpisah, Abah menyampaikan pesanan ego nya terakhir di dalam rumahnya. Sebelum itu, dalam ruang yang sama KuShah dan KuAnn sedang bicara keris yang dipercayai Taming Sari yang dibawa oleh Ku Ann tapi disapa ego Mat Saman Kati, tanpa ego MSK tak mungkin menegur anak-anak Raja ini bagi memberi laluan Abah menghabiskan amanatnya. Abah kata kerja blogger salah satunya adalah menegur, tegurlah sepertimana dia menegur kepincangan blogger tanpa segan silu.

Belum tamat amanat, Jean Francoise dgn egonya masuk lewat duk selindung blakang kerusi, lalu abah menegurnya kalau tak mahu tengok boleh balik sekarang. Dengan egonya Jean kata memang nak kena balik dah, Fuh, egonya! aik kena tegur terus nak balik!.....wakakaaaa. Abah terus dakapnya & amanat terpaksa dihentikan sekejap untuk bergambar semua sebelum ada yang terpaksa pulang awal atas urusan masing-masing yang tak dapat dielakkan.

EGO.....itulah ungkapan yang aku cuba sampaikan di sini, EGO itu ada setiap dari blogger yang hadir termasuklah nama-nama EGO mereka aku tak ceritakan di sini. Renung kembali kata-kata awal pertemuan Abah yang diiringi dengan bunyi alam alunan sungai ditepian santai kita.

Ni aku petik kata-kata Abah untuk sama-sama kita fahami EGOnya seorang blogger:-

- Korang ni terpilih menjadi manusia luar biasa, syarat blogger ni pertama dia degil, EGO dia sangat besar, kalau EGO dia tak cukup besar dia tak boleh mengkritik....bayangkan dia nak mengkritik perdana menteri, dia nak kata raja, dia nak kata orang tu kalau dia fikir orang tu besar, dia nak menyembah tuanku raja...sorry..lah!

- Blogger ni macam raja, raja ni pandang rakyat macam kucing kurap je, itu anak raja yang cakap sendiri. Patik tu maknanya 'anak anjing', kita depan raja 'pacal yang hina'... tapi ini hari blogger-blogger EGO dah berani santak raja macam tu aje, kalau dulu menteri masuk kampung orang sambut dgn kompang, skang nak dilempangkannya! Orang dah tak heran dah dgn menteri, nak salam pun tak mahu. Perdana Menteri datang orang bagi upah pun tak nak pergi.

- Blogger ni EGOnya sangat besar, bukan senang nak letak duduk setempat. Bukan sananglah!...blogger ni macam budak-budak tadika degil! Dia tak dengar cakap orang punyalah! Dia dengar kepalanya sendiri! EGO!

- Saya kumpulkan blogger disini bukan nak satukan pemikiran. Tidak!

- Saya nak melahirkan pemikir! itu saja tujuannya.

Dan macam-macam lagilah, korang layan rakaman rakan videographer baru aku, Blogger Amrayy sesi permulaan bicara Abah di bawah ni.



Namun setiap waktu keegoan itu ditunduki pada yang satu Tuhan Yang Maha Esa! Fikirkan sebelum menulis, gunakan keegoan itu untuk mencari kebenaran!

3 comments:

The Sniper said...

hahaha... terbaik!

C++ said...

Bhai OM...

Hahaha... nasib baik gua tak pergi... kalu gua pergi mesti lagi gempaq... hahaha

Otai Manjung said...

C++ , byk la lu nye tuit! siut..

My POST