CELARU!!


29.10.2009

Cukuplah Zambry me'ngeri'kan gua, Pakatan Rakyat bertindaklah!!

PAKATAN RAKYAT vs BARISAN NASIONAL

Parti-parti di dalam Pakatan Rakyat(PR) harus berani melakukan perubahan, ia juga antara faktor PR menjadi pilihan rakyat demi perubahan! Rakyat meluat malah benci kepada Barisan Nasional(BN)umumnya dan Umno (khasnya)kerana tiada perubahan! Rasuah tetap rasuah, pemimpin berebut kuasa didalam parti walaupun tidak menepati citarasa rakyat yang majoritinya tidak berparti .

RAKYAT vs AHLI POLITIK

Orang diluar parti seperti gua mahukan parti-parti di dalam Pakatan Rakyat dan PAS terutamanya dikukuhkan untuk menentang Umno, bukan bersetubuh dengan Umno. Jatuhnya Umno, jatuhlah jua BN. Bukan bermakna PAS hanya menunggu kejatuhan Umno secara 'automatik', usahakanlah perancangan 'hajat-hajat' rakyat yang ingin melihat sebuah kerajaan yang benar-benar utuh dan menjamin kepentingan rakyat.

Rakyat mahu ahli-ahli politik menggunakan landasan politik untuk menjadi Pemimpin rakyat memenuhi kehendak rakyat. Hukumlah mereka yang tidak menepati spesifikasi kehendak rakyat!

PAS vs UMNO

"PAS for All", kini nyata hanya slogan semata-mata jika tidak ada perubahan. PAS bukan sahaja bakal kehilangan sokongan kaum India, Cina dan Melayu malah ada juga ahli-ahli PAS turut meninggalkan PAS jika tiada tindakan atau susulan yang lebih telus. Gua bukan nak melemahkan PAS, tapi mahu melihat Pakatan Rakyat lebih baik dari BN.

PEMIMPIN vs BLOGGER

DS Nizar sendiri menyindir blogger di Perak terutamanya, kerana bagi DS Nizar 'kritikan' adalah perlu dan adalah enak bagi pemimpin berjiwa rakyat sepertinya untuk dinilaikan, bukan di'ampu' setinggi-tingginya sepertimana sesetengah blogger berfahaman politik parti. (Dialog UREKA 17.10.2009)

Kita bukan macam Umno!

Gua juga bukan blogger sepenuhmasa, tapi memberi ruang masa gua untuk mem'blog' yang tidak memberi keuntungan apapun pada gua, tapi saluran ini membenarkan gua untuk memberi apa yang tersirat dihati. Secara tidak langsung blog ini menyokong Pakatan rakyat.

Siapalah gua? dan gua hargai rakan bloggers yang lain samada berparti atau tidak, yang memberi kritikan, yang memberitakan, yang mengampu, yang merencanakan, yang menyanyi dalam penulisan yang tak seberapa ini, mem'blog' tentang aktiviti Program Pakatan Rakyat untuk tatapan rakyat, akan tetapi idealisme mereka diketepikan Pemimpin Parti.

BLOG COPYPASTE vs BLOG KEDEKUT TAHI HIDUNG MASIN

Dan selalunya, penulisan itu di'copypaste'kan di blog-blog serata dunia. Penulisan mengampu atau memberi keuntungan politik digunakan secukup-cukupnya oleh blog-blog parti politik, yang mengkritik dihentamnya tak ubah seperti Umno. Penyebarannya begitu meluas, tapi adakalanya blogger 'copypaste' samada sengaja atau tidak disengajakan memberi kredit atau menyembunyikan dari sumber asal.

Gua nak cakap lebih, nanti kata gua macam bagus, gua pun tak bagus mana. Orang nak baca-bacalah, janji kupasan dari hati gua dilepaskan. Ayat pun berterabur. Maka berlakulah, blogger cap "kedekut tahi hidung masin" dan "copypaste". Apabila penulisan itu tidak dihargai secara beretika, apatahlagi untuk menerima idealisme penulis itu. Bukan susahpun untuk memberi kredit kepada blog yang kita 'copypaste'kan!

Gua juga pernah melakukan kesilapan yang sama, isu ulasan mendiang teoh oleh allahyarham Yasmin yang di'copy' dr blog wartamaya dandikreditkan kpdnya, namun penulis asal adalah dari blog http://pulakdah.blogspot.com/menghubungi gua bahawa itu adalah penulisannya. Dia terkilan, bukan untuk mendapatkan nama tapi seolah-olah 'original posting'nya diciplak oleh lanun cetak rompak. Begitupun, gua simpati dan memperbetulkan keadaan kembali. Tujuan tetap satu, menaikkan pakatan rakyat.

Nasib gua dan rakan bloggers di Manjung tak kira berparti atau tidak, kami lebih bernasib baik. Bukan bermaksud kami ditaja atau diupah, akan tetapi DS Nizar tahu bagaimana menghargainya dan betapa pentingnya pengkritik-pengkritik seperti blogger "kedekut tahi hidung masin". Malah, YDP Kawasan Lumut sendiri menjemput bloger-blogger hingusan ini untuk merealisasikan Perjumpaan ulungkalinya PAS kawasan bersama Blogger. Dalam perjumpaan itu, YDP menimbulkan ideanya untuk mengukuhkan Bloggers sekitar Manjung dengan penyatuan secara teratur termasuklah untuk menjemput bloggers bukan melayu sekitar Manjung. Tidak ada label blogger PAS atau bukan PAS di Manjung!

Maka berlakulah perjumpaan tidak formal antara Pegawai Khas ADUN Pasir Panjang, Hamidun, Pak Itam, Azam, warga OM, blogger cictHJHASANu, blogger ManjungMari dan Perakexpress team di Manjung sebelum pelancaran UREKA. Begitupun ia sekumpulan kecil, idea perubahan tetap dilakukan. Percanggahan pendapat membina kekuatan kita dengan mengambil jalan penyelesaian yang terbaik, begitu juga berlaku di UREKA.

Bolehlah gua katakan, belajarlah dengan YDP Lumut bagaimana beliau turut bersantai bersama warga OM di kedai kopi dan 'memikat' gua untuk mendengar pandangannya dalam usrah di surau Madah. Persoalan gua terjawab dihadapan ahli-ahli PAS Seri Manjung. Sekurang-kurangnya, YDP Lumut berjaya membuka ruang PAS Lumut dalam keterbukaan menerima pandangan orang diluar parti.

Pembaikan demi kemajuan. Namun, undi gua di DUN Pasir Panjang tetap untuk DS Nizar dan kata-kata TG Nik Aziz untuk perubahan tetap gua sokong!



3 comments:

JimAlifSiin said...

Cayaaa la bro!

..lu blog rrr!

dILA said...

SILA BACA HARAKAH KELUARAN JUMAAT 30/10/09

ADA ARTICLE YANG MEMBURUKKAN NIK AZIZ

http://manjongmari.blogspot.com/2009/10/harakah-cuba-berusaha-nak-jatuhkan.html

saya yg selalu baca harakah sekali lalu pun dapat melihat & menangkap kedua2 article dalam harakah tersebut.

saya pelik, APA MAKSUD HARAKAH menyiarkan 2 berita yg bertentangan mengenai Tok Guru Nik Aziz begitu jika tidak lain daripada hendak memburukkan tok guru. Untuk membuatkan orang MEMPERSOALKAN INTEGRITI Tok Guru.

ni kerana nafsu benci & agaenda sendiri, puak2 pro-UG ini sanggup jahanamkan PAS dengan cara MEMBUNUH ICON pas sendiri iaitu nik aziz. depa tak peduli & tak ambil kira yg tanpa nik aziz, sapa lagi yg boleh jadi icon PAS yg boleh diterima oleh semua parti & rakyat.

yang BODOHNYA adalah AHLI PAS itu sendiri. dah termakan pil WALA..WALA..sampai tak boleh fikir sendiri & bertindak. ikut je membabi buta. Kalau Allah nak manusia ni ikut je arahan, baik Dia buat robot je untuk menjadi khalifah dibumi ini tetapi ALLAH letakkan manusia yang boleh berfikir dibumi ini. takkan itupun tak paham kerana apa.

lepas ini PAS bolehlah bersiapkan diri untuk KALAH dalam PR13 ni ye. kami rakyat yang hina dina ni dah MENYAMPAH denagn perangai pas ni. nanti bila itu berlaku, JANGANLAH SALAHKAN TAKDIR....sebenarnya, HANGPA SEMUA YANG BODOH!!!!

dILA said...

KELUHAN NIK AZIZ

Wibawa Nik Aziz mula santuni DAP Perak
http://zainulfaqar.wordpress.com/2009/10/31/wibawa-nik-aziz-mula-santuni-dap-perak/

IPOH, 31 Okt. | Mursyidul Am PAS Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat petang tadi melahirkan rasa syukur kepada Allah kerana masyarakat bukan Islam, termasuk para pemimpin DAP negeri sudi menjemputnya bersama-sama memperkukuh Majlis Pakatan Rakyat di Perak.

“Saya bersyukur kepada Allah kerana parti PAS diterima oleh orang bukan Islam. PAS NEGERI TIDAK LAGI MENJEMPUT SAYA DALAM PROGRAM PARTI, tapi Ngeh Khoo Ham…pemimpin DAP yang jemput saya sama-sama perkukuh Pakatan Rakyat di Perak,”

Dalam nada berjenaka, Nik Aziz melahirkan rasa terkejut kerana PEMIMPIN PAS TIDAK LAGI MENJEMPUTNYA, DISEBABKAN BELIAU MENYOKONG PAKATAN RAKYAT


------------

boleh sesiapa bagi penerangan KENAPA NIK AZIZ DIPERLAKUKAN SEDEMIKIAN???

Jasa Tok Guru setinggi langit kepada PAS and yet beliau diperlakukan seperti sampah oleh pemimpin PAS sendiri!!!

Apa wala tu hanya untuk president & timbalan je ke? habistu mursyidul am ni letak bawak kaki je???