GUA, POLITIK & MANJUNG

20.10.2009.

Sebelum ini gua pernah dedahkan kehidupan gua di dalam blog ini, cuma kini gua cuba seringkaskan mungkin untuk menghidupkan kembali penulisan gua yang bukan dari latar belakang penulis. Ini untuk tatapan pembaca blog gua dan 'contributors' yang sukarela membantu gua menghangatkan blog OM. (Sila baca posting2 terdahulu).

Kronologi terciptanya blog ini pada mulanya hanya untuk memberitakan apa jua sekitar daerah Manjung, dan kebetulan keluarga gua cukup sinonim dengan politik UMNO hingga kini. Gua dilahirkan di Teluk Bakong, dan gua bangga kampung gua ada blog sepertimana yang hadir pada hari ini iaitu TBO, nak dijadikan cerita antaranya adalah rakan gua sepenuntut ketika di Ipoh. Lahir sahaja di TB, gua dibesarkan di Bukit Chandan, Kuala Kangsar sehingga umur 6 tahun dan gua juga turut berbangga kerana 'founder' PERAKEXPRESS juga dari Kuala Kangsar. Dan kini di Manjung, bersepah Bloggers dan antara yg cukup terkenal adalah MANJUNGMARI.

Telah ditakdirkan, bonda gua yang seorang guru di sebuah sekolah di bkt candan (kini galeri raja azlan) dipindahkan ke sebuah sekolah kebangsaan Lumut, menetap di Taman Seri Manjung yang ketika itu tidak dikenali. Pembangunan menjadi pesat antara faktornya adalah penempatan Pangkalan TLDM yang terbesar di Malaysia. Ia menyumbangkan ekonomi terbesar di Perak hingga kini. Kos kebakaran KD Sri Inderapura baru2 ini lebih hebat dan tidak akan setanding jika berlaku kebakaran seluruh bangunan MBI. Ini gua akan dedahkan dalam 'posting2' yang akan datang, yang mana kebetulan juga kini punca rezeki gua yg cukup sinonim dengan 'peruntukan TLDM'.

Gua bersekolah di sebuah sekolah cina yang juga mewujudkan pemimpin seperti Chin Peng, dan beberapa pemimpin MCA mahupun DAP kini. Pada peringkat menengah atas, gua ditawarkan ke sebuah sekolah kejuruteraan di Ipoh yang mana turut melahirkan seorang Menteri Besar Rakyat yang terhebat pada masa ini di Perak yakni IR Hj Nizar Jamaluddin. Gua turut berbangga kerana secara kebetulan juga gua menuntut ilmu di tempat2 yang melahirkan pemimpin seperti Chin Peng, Nga Kor Ming, Ngeh Koo Ham. Chong Ko Ha dan IR Muhammad Nizar.

Selepas mendapat segulung kertas kelulusan bidang yag gua tuntut di Ipoh dan Shah Alam, gua bekerja dengan syarikat Jepun yang melabur di Sg Way, Selangor. Ketika itu berlaku gelombang reformasi, dan web-web seperti Mahazalim dsbnya menjadi rujukan gua. Gua turut dalam perhimpunan semburan samada asap mahupun limpahan air gatalan fru yang memburu reformis ketika itu.

Kehidupan di KL selama 4 tahun menjadikan gua bosan dengan kesesakan, kemudian gua ditawarkan oleh syarikat Jepun juga di Penang. Ketika itu tiada perhimpunan reformasi spt di KL, tapi gua turut hadir dalam ceramah-ceramah yang boleh dikatakan setiap minggu diadakan. Ketika itu blog bukan mainan, mailing list yang diwujudkan oleh sdr Monier yakni WARGAKILANG menjadi tempat luahan dan mendapatkan pemberitaan terkini. Hingga kini ia masih wujud dan kerja2 amal sdr Monier dan rakan2 masih diperjuangkan, yang miskin di hutan akan sentiasa menanti mereka.

Gua bukan penulis, malah gua diilimukan dengan bidang kejuruteraan mekanikal bukan 'kejuaraan politik'. Tapi hati nurani insan ini juga memberontak untuk meluahkan pandangan peribadi samada diterima pembaca atau tidak. Namun diri ini sentiasa mahu kehadapan, gua mahu menulis tapi gua bukan ada jurusan apa-apa bidang penulisan. Di Manjung, tak kurang hebatnya gua dapati blog ManjungMari memaparkan penulisan luahan peribadinya dan gua menjadi 'follower'nya. Mulanya gua hanya mengumpulkan semua blog dari Manjung untuk dijadikan rujukan gua, dan suatu hari di satu ceramah gua diperkenalkan dgn blogger ManjungMari, Sya-Reformis dan Anaz.

Terus-terang gua katakan, ketika 'Malam Cakap Rakyat' di Bagan Datoh, gua hadir bukan untuk melihat kesenian malam itu tapi untuk melihat siapa sebenarnya brader Mat Saman Kati (MSK). Namun secara tak langsung MSK mengajar gua erti kesenian dan kebudayaan yang diketepikan Kementerian Kesenian dan Kebudayaan. UREKA menghentam orang2 seperti gua dan menyekolahkan gua. Jika gadis Jepun pun menganggap MSK sebagai bapa 'angkat', tidak salah juga jika gua katakan gua mahu jadikan MSK sebagai bapa mertua 'angkat'.

Mungkin kerana udara Kuala Kangsar membesarkan ramai penulis yang gua kagumi dan menjadi rujukan gua sebagai pembaca tegar, menguatkan gua untuk terus menulis mengikut acuan gua yang bukan penulis.

Faktanya, Manjung melahirkan pemimpin-pemimpin seperti Chin Peng, Nga Kor Ming, Ngeh Koo Ham, Chong Ko Ha, Dr. Zambry dan secara tidak langsung mengangkat Ir Hj Nizar. Gua ambil kesempatan PEMIMPIN hebat ini untuk terus mengkritik mahupun memberansang mereka-mereka ini dan pengikut-pengikutnya termasuklah pengikut gua. Tidak heran sekiranya Manjung bakal menggantikan Ipoh sebagai Ibu Negeri Perak di masa akan datang jika gua menjadi MB perak?

Bersambung.

4 comments:

Manjungmari said...

Salam...

Teruskan perjuangan ini sehingga kezaliman dapat dihapuskan... Insyaallah sinar keadilan akan tiba jua..

flymummy said...

sy org johor yg tercampak di manjung... ahaks... ape nk wat ..berkhidmat utk suami!!~

Unknown said...

Belasah ajelah. Janji wa paham apa yang lu tulis.

Mamamat said...

Salam OM ..
Tak jauh rupanye kite .. kuale,ipoh, manjong, telok bakong