KD INDERAPURA TERBAKAR!! MANA ALATANTUYA?!?!

Terkini dari ManjungMari

Awal pagi dr ManjungMari

Gua di luar persisiran pantai Lumut jam 10.45am





Seperti yang dilaporkan oleh blogger ManjungMari secara langsung dari tempat kejadian, Bousted Naval Shipyard, Pangkalan TLDM Lumut, berlaku letupan dan kebakaran dalam jam 6.55pagi ini ke atas sebuah Kapal DiRaja Inderapura, lanjut di Pergi Jahanam Lah UMNO.. Kapal TLDM Terbakar.. dan Pergi Jahanam Lah UMNO.. Kapal TLDM Terbakar..Kedudukan Terkini (LIVE!)

Gua yang dalam perjalanan mencari 'makan' di lubuk biasa bagi Pembekal dan Perkhidmatan Kementerian Pertahanan utk melakukan survey ke atas peralatan yang diperlukan oleh salah sebuah sistem radar Kapal TLDM melalui Pesanan Kerajaan (L.O) pada pagi ini, agak terperanjat melihat kepulan asap dari luar pantai persisiran Lumut sebelum memasuki Pintu Harimau Lumut. Gua ambil kesempatan merakamkan video melalui h/p gua, kurang jelas tapi boleh la tgk. Gua 'call' brader ManjungMari utk kepastian. Ia jelas Pasti!! Hope, brader boleh ulas secara langsung sehingga padamnya 'api marak' yang berlaku persisiran Selat Melaka di 'POS UNDI TLDM bagi DUN PANGKOR' yang dapat disaksikan oleh pelancong2 luar negara dan dalam mahupun Dato' Seri Zambry jika menaiki feri pulang ke Pangkor.


Kepulan kali ini memarakkan hati gua selama berkecimpung dgn 'perniagaan peralatan marin (tldm esp.)' utk menyatakan yg 'terbuku' apa yg berlakunya didepan mata beberapa kemalangan yang menguntungkan orang2 seperti gua apatah lagi otai dgn 'link-link' atasannya, namun duit 'rakyat' juga di'jahanam'kan ke atas barang yang jumlahnya seringgit menjadi seratus mahupun seribu. Besar harganya, brg tak seberapa, tapi ramai 'perut' yang menanti untuk di'besar'kan.


Bagi gua, bab kemalangan spt ini tak boleh slahkan org2 seperti gua yg cari makan kat sini, bukan gua minta tapi, mesti alert la hal2 ini kut2 mana yang boleh gua bantu 'bekal'kan dgn harga yg 'berpatutan' utk memajukan balik kapal2 yg setua KD Inderapura yg peralatannya byk dah 'obselete', gua boleh tolong bekalkan.


Jika dilihat dari segi teknologi, perkiraan gua kita masih jauh tertinggal, ikut pengalaman bekerja dgn orang italy/uk jika dibandingkan anggaran besar!Kita masih di'jajah' pemikiran mereka, dan tidak mahu sesuatu yg jika 'r&d' orang kita (tak kira bangsa), kurang dipercayai! jika kita cuba bekal sesuatu yg 'made in'nya malaysia akan timbul pelbagai reaksi, tapi bagi gua jika kita ambil contoh mudah, skrew s/steel ikut grade yg ditetapkan i.s.o atau standard jika dibeli dari o.e.m lebih dipercayai, sedangkan sama shj jika spesifikasinya sama. Peluang gua bekerja dgn italian byk gua 'sekolah'kan juga 'technician'nya yg bagi gua taraf dia di Malaysia kira Assistant Engineer utk bekerjasama Product Designnya termasuk special tools utk sistemnya dibuat di Sitiawan atau Ipoh Workshop (most are chinese), quality follow italian spec, price itali tak boleh lawan kita! Lebih murah! Quality kadang 'so-so'.


Bila dah lama bekerja di Malaysia, Lumut, Italian ni pun dah pandai cari makan sendiri! Habis semua job dr itali dia cuba lakukan dgn sendiri di malaysia apabila dia sudah kenal malaysia, maka cintalah dia pada malaysia. BounjorNor!


Balik kepada kemalangan yg berlaku, KD Inderapura tak silap gua suadah ada sejarah terbakar, KD Ledang juga pernah alami! Kapal berlanggar ketika nak belayar keluar di jeti pun ada! KD Mahamiru tergolek dok masa di atas jeti (upslip), makan sbelah. Ini semua duit 'rakyat' yang tanggung, gua nak buat macamana, gua cari makan kat sini.


Lps ni gua kena study 'selaman altantuya', boleh gua masuk kapal selam pulak!!
dah habis nulis ni, kapal masih diberitakan berasap! Video satgi load!!

No comments: