Kalau Engkau Aku Dah Benci

Penulistamu OM: Norman


 
Nyonya Mansor "......kalau engkau aku dah benci, keturunan engkau pun aku tak mahu! Anak kau tak ada..."

KENAPA TAK BOLEH KAHWIN DGN ORG KELANTAN?

Kita mudah menghukum hanya kerana 1 atau 2 perkara berlaku. Semasa remaja, saya selalu diperingatkan oleh kawan2 atau org tua2, jgn kahwin dgn org Kelantan atau org N.Sembilan. Org N.Sembilan kononnya sebab adat perpatih dan Kelantan kerana semangat kenegeriannya.
Di Sabah pun lain ceritanya, ada seorang rakan yg saya baru kenali di Sabah yg juga berasal dari Semenanjung. Katanya, "Man aku rasa org Sabah ada semangat anti org Semenanjung."... Saya jwb, "jgn ambil peduli sgt yg penting buatlah baik di tempat org sebabnya ada juga dua org Sabah yg saya kenali kata, dia tak izinkan anak mereka berkahwin dgn orang Bajau. Malah lebih ramai org Sabah yg saya dgr tak suka org Filipina.

"Alah mcm kita kat sana (Semenanjung) ada juga org pantai barat tak suka dgn org pantai timur. Kalau di sini org Sabah tak suka org Filipina, kita di Semenanjung pun tak suka org Indon atau Bangla. Biasalah di mana2 dunia ini pun berlaku perkara sebegini samada ia bersifat isu yg besar atau kecil. Kalau semua org Sabah benci org Semenanjung, masakan ada berpuluh ribu perkahwinan di antara org Sabah dan Semenanjung direkodkan," jelas saya.

Kenapa dgn oprg Kelantan??? Sedangkan mereka mempunyai MB yg begitu zuhud dan begitu juga Sultan terbaik dan dikagumi oleh seluruh rakyat Malaysia. Jgnlah kerana ada satu dua org perangai satu mcm, habis org Kelantan kita tak suka. Bak kata pepatah, 'jgn kerana setitik nila, habis susu sebelanga'. Apa ingat tak ada org Selangor yg mencuri, yg makan rasuah, yg pemanas dan sebagainya? Pelik cara kita menilai atau menghukum seseorang.

Islam tidak bersetuju kita menghina keturunan seseorang. Keturunan bukan jaminan kebaikan akhlak seseorang. Ingat, Nabi Noh, keturunannya (anaknya) tidak menyertainya utk bersama-sama agamanya walaupun ayah mereka seorang Nabi.

Ingat dgn kata2 ini, “Dahulu aku berperang utk al-Latta dan al-Uzza. Sekarang, aku serahkan jiwaku dgn ikhlas kpd Allah.” Siapa dia?...Dia adalah Ikramah anak Abu Jahal lelaki paling jahat memperlakukan Rasulullah saw . Sifatnya sama seperti bapanya, Abu Jahal sehingga para pengikutnya selalu memberi perumpamaan ‘ke mana kuah kalau bukan ke nasi’. Ikrimah pernah membantu ayahnya melempar najis kpd Rasulullah yg sedang solat di depan Kaabah.

Dia juga pernah membantu bapanya mencekik leher Rasulullah S.A.W. Malah dlm satu mesyuarat yg dihadiri oleh pembesar Quraisy, Ikramah mencadangkan supaya Rasulullah S.A.W dibunuh. Tapi pengakhir hidupnya Ikramah telah menemui syahid di Yarmuk. Detik2 ketika Ikramah menemui ajal agak menyayat hati.Tubuh Ikrimah dipenuhi lebih kurang tujuh puluh luka bekas tikaman pedang, tombak dan anak panah.

Oleh itu sahabatku sekalian jgn jadi seperti Nyonya Mansor...Ibu mertua Kassim Selamat..."......kalau engkau aku dah benci, keturunan engkau pun aku tak mahu! Anak kau tak ada..." (contoh pengajaran). Anak itu tidak berdosa. Tidak semesti bapanya tidak solat, anaknya tidak solat. Begitu juga betapa ramai anak2 Ustaz yg tidak solat dan malah hidup dlm keadaan penuh sosial daripada anak seorang guru.

Tiada contoh tetapi cukup peringatan dari Allah. Baca betul2 pesanan Allah ini....

"Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yg lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yg lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu)".

Akhir kata sahabat kita semua adalah sama. Kita sama2 merasai sakit, merasa seronok, kita menangis, kita makan dan sebagainya. Tiada beza antara kita. Yg penting tujuan kita sama dari marilah kita tekad matlamat kehidupan kita iaitu Allah adlh tujuan kita, Muhammad adlh utusan Allah,Al-quran pedoman kita, mati di jalan Allah adlh cita2 kita...Insyallah.

4 comments:

Anonymous said...

Saya suka dengan orang Kelantan, tapi isteri saya tak suka.....dia takut kena madu dengan gadis Kelantan... kah kah kah.....Lawak je....

Tapi Kalau Engkau Aku Dah Benci Najib....Ku pun Tetap Ku Benci Muhyiddin....Nazri , Rais Perogol Amah, Mokhzani, Mahathir Tua Kutuk Tak Sedar Diri!!! Sebab kau semua dari barisan parti syaitan yang tidak amanah!

Anonymous said...

Choosing owl gifts for your girlfriend will consoling, they were a small creepy.
For this understanding the merely way to go is with Bestop, and instant when sad is not necessarily the way
babies seem at things.

Also visit my blog post - owl bathroom decor

Anonymous said...



Feel free to visit my website; cordyceps fungus
my webpage: cordyceps fungus

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI