LUMUT MANJUNG (STORY 2)

Kesinambungan dari : LUMUT MANJUNG (STORY 1)
Bangunan Ng Kuok Thai yang masih tersergam di bandar Lumut.

Tercatit tahun 1940 di Bangunan Mini market menandakan pendudukan awal

Bersebelahan Mini Market dahulunya Gerai Makan Warung Pak Din, kini kaki lima beratap dan papan info sepanjang laluan dr bangunan tempat letak kereta MPM ke Jeti Lumut. Arwah Pak Din dahulunya sebagai pemandu teksi yang hebat dan menjalankan perniagaan makanan di tepi pantai berhampiran jeti lama ke Pangkor. MPM (sblmnya MDM) telah memberi tapak bersebelahan Mini market bagi memberi ruang pembangunan landscape Lumut Waterfront sepanjang pantai Lumut ilham dari Raja Muda Perak, Raja Nazrin Shah. Pembinaan laluan ini, Warung Pak Din yang kini diusahakan oleh keluarga anak-anaknya dialihkan sekali lagi ke gerai yang disediakan MPM di bawah Bangunan Tempat letak Kenderaan.



Bangunan Pejabat Pos Lumut menandakan tahun 1933 sudah wujud pembangunan awal penduduk

Pejabat Pos Lumut masih beroperasi sehingga kini, namun ia tersorok dicelah pembangunan kini.

Bekas Tapak Tugu Jam Besar yang menyerupai Kepala Anjng laut. Kini Bazar dan Replika Tulang dan Ekor Ikan Paus, terkini Tugu Replika Sauh Kapal sbg mercu tanda Lumut Bandar TLDM dirasmikan oleh DYMM Sultan Azlan Shah, Sultan Perak.


Kelihatan Bangunan Malayan Flour Mill di Damar Laut, Segari (kilang tepung yang wujud sebelum Merdeka) dari tapak Gudang Ng Kuok Thai.

Jalan Titi Panjang adalah jalan persisiran pantai yang dahulunya dermaga bagi nelayan-nelayan Indonesia satu ketika dahulu. Kini para kaki pancing menjadikan port mereka setiap hujung minggu dan hari yang wajib bagi mereka memancing.

Jeti peninggalan di Gudang Ng Kuok Thai yang menunggu masa untuk dirobohkan dan dibangunkan.

Pejabat Gudang Ng Kuok Thai masih beroperasi bagi memindahkan pasir dan batu batan ke tongkang untuk dieksport ke Singapura.



OM: Coretan kedua ini berdasarkan pengalaman Otai Kenny yang sejak lahir di Lumut tahun 1973, Otai Uncle yang berkhidmat dengan Tentera Laut DiRaja Malaysia diawal tapak Pangkalan TLDM Lumut yang terbesar di Malaysia pada pertengahan tahun 70an dan Otai Poi yang berpindah dr Muar Johor mengikut keluarga (bapa berpindah Polis Marin Lumut) ke Lumut tahun 77. Fakta-fakta adalah dirujuk kepada orang-orang lama di sekeliling mereka.

No comments: