SEKOLAH KEBANGSAAN GANDHI (BKG@SP19)

Give Sitiawan school back its historic name - Malaysiakini

Humayun Kabir, Aug 27, 2010, 10:43am

The DAP is determined to get the current name of Sitiawan's SK Simpang Empat, given by the government when it took over its administration in the 1960s, replaced with its former historically significant name of SK Gandhi.

This follows the success of the party and the Committee Against the Acquisition of the Dindings Indian Association Heritage Land (CAADIAHL), together with the support of the Indian community in Sitiawan, in foiling a federal government attempt to take over a 2.2ha parcel of land belonging to the Dindings Indian Association (DIA).

The uphill struggle to preserve the Indian heritage land has gained political mileage for DAP, and also sent a clear message to the state MIC that it should not play second fiddle to Umno by keeping silent on matters affecting the Indian community in Perak.
Located on the land, purchased in 1930 with contributions from rubber tappers in 35 estates around Sitiawan, are the school, the school field, the DIA building, the Gandhi Memorial Community Hall and the Dr VRN Menon Science Laboratory.

Perak DAP deputy chief M Kulasegaran is all for the school getting back its original name, SK Gandhi, it is to remember Mahathma Gandhi, respected all over the world as the "apostle of peace" and who was the key figure in India's non-violent struggle for freedom from British rule.

The Sitiawan-born DAP Ipoh Barat MP said the original intention of building SK Gandhi was to educate the tappers' children in the English language. Though it is officially SK Simpang Empat now, it remains widely known to the locals as the "Gandhi school".

"Until the late 1970s, the name Gandhi was printed on the school's exercise books and at the entrance of the school, the name Gandhi was prominently displayed," Kulasegaran said.

Yesterday evening, DAP and CAADIAHL jointly held a public forum at the DIA Gandhi hall, which was also attended by another Sitiawan son, Penang Deputy Chief Minister II P Ramasamy, and former Perak assembly speaker V Sivakumar.

The crowd of about 500 resolved that the DIA land should always remain in the hands of the Sitiawan Indian community, which should have absolute control over any future development of the heritage site.

Another resolution passed was that any Indian in the Sitiawan area could become a member of the DIA without any restriction whatsoever.

ISU POLITIK@MIC@DIA?-YB KULASEGARAN (BKG&SP18)

25.08.2010, Seri Manjung

DS Zambry menuduh pemimpin rakyat ambil kesempatan politik, namun dilihat dari punca isu ini bermula dgn krisis dalaman yang berlaku di dalam persatuan D.I.A yang terdiri dari ahli parti politik kaum india dalam BN sendiri.

Begitupun, seorang ahli yang mempunyai dokumen tentang isu ini serta bahan-bahan nilai sejarah dari parti itu juga yang membangkitkan isu ini demi mempertahankan aset rakyat terutama bagi pewaris terdahulu. Pemimpin serta Peguam yang dilantik bagi menjamin warisan ini, disalahertikan tujuannya oleh Pimpinan Kerajaan lantikan Mahkamah.

Kepentingan Politik? Tuduhan melulu ini barangkali untuk menutup perkara sebenar, walhal apabila rakyat mula bangkit, barulah pemimpin yang 'tak tahu menahu' sejarah rakyat menyatakan keputusan yang kini masih tidak tahu sejauhmana jaminan yang dinyatakan?

Yang pasti dalam kata awal DS Zambry jangan jadikan isu 'kesempatan politik', namun DS Zambry juga mengucapkan terima kasih kepada parti MIC dlm hal ini. Siapa mempolitikkan? Lembu punya susu, sapi dapat nama!


Jawapan untuk DS Zambry.


TEMURAMAH BERSAMA 'REPORTER POLISI'

HADIRIN DALAM MISI YANG DIBATALKAN (BKG&SP17)

25.08.2010. LIMITED VERSION :-

ISU DINDINGS INDIA ASSOCIATION & 'GANDHI SCHOOL'.
Bantahan 10,000 rakyat pd hari ini di Pejabat Tanah Daerah Manjung yang telah dibatalkan lewat semalam, namun persiapan pihak polis diteruskan dgn mengikut jadual di beberapa sekatan jalan raya & pengawasan sekitar lokasi bagi menjamin keselamatan hadirin yang dijangka hadir.

Setiba di lokasi yg hanya dihadiri oleh Sr Journalist MalaysiaKini, wartawan Media Tamil dan Mandarain yg menanti wawancara pemimpin rakyat, dikerumuni petugas-petugas yg lebih ramai menjadi 'reporter' dari wartawan yg ada. Tahniah sbb menjalankan tugas dgn "HEMAH", dan rasa terharu sbb mereka berminat dgn wajah-wajah blogger rakyat seolah dihargai sbg tanda kenangan dan begitu juga sebaliknya dari blogger rakyat, Terima Kasih.

Jumpa lagi dalam misi melakukan tugas untuk rakyat dengan penuh HEMAH dalam suasana HARMONI & AMAN DAMAI! InsyaAllah, berganda nikmatnya dlm bulan Ramadhan sama-sama melakukan tugas (ibadah) mem'berita'hukan rakyat marhaen. Moga Allah memberkati ke atas tugas murni semua yang terlibat! Cikgu Murni pasti suka tengok ni..........



Bulan-bulan puasa ni memang mengantuk beb!

STOP THE POLICE BRUTALITY (BKG&SP16)

25.08.2010, Seri Manjung.
Save Our Heritage and Stop Police Brutality.


BANTAHAN DI PEJABAT DAERAH (BKG&SP15)

25.08.2010, Sri Manjung.
ISU 'SAVE GANDHI SCHOOL HERITAGE': Bantahan 10,000 rakyat pd hari ini di Pejabat Daerah & Tanah Manjung telah dibatalkan lewat semlm, namun persediaan pihak polis diteruskan dgn bbrp sekatan jln raya & pengawasan sekitar lokasi. Setiba di tempat kejadian yg hanya dihadiri oleh blogger, MalaysiaKini, Media Mandarin & Tamil, dikerumuni petugas2 polis yg lebih ramai menjadi 'reporter' dr wartawan yg ada.




Tahniah sbb menjalankan tugas dgn aman, cuma gua rasa terharu sbb mereka berminat dgn wajah2 blogger rakyat seolah kami dihargai, terima kasih.

TANGKAPAN AHLI PARLIMEN (BKG&SP 14)

22.08.2010, Balai Polis Sitiawan.

Ahli Parlimen Ipoh Barat YB Kula segaran di Balai Polis Sitiawan.
Yang BAWAHAN kata arahan atasan, yang ATASAN kata takde arahan!
ARAHAN SIAPA?


Sdr Sugu dibawa keluar dari Balai Sitiawan ke IPD Manjung. Malam itu juga, sdr Sugu tel gua menyatakan beliau sudah dilepaskan dan terlantar di Manjung Specialist Center akibat 'penderaan dalam tahanan' spt yg dimaklumkan melalui perbualan telefon.

Gua yang dihalau keluar dari balai, mendapatkan tempat 'charge' bateri videocam di stesyen minyak Shell kepunyaan Ali Bagas org lama umno, dan salah seorang pekerja Shell menceritakan pada gua yang FRU pagi-pagi lagi dah berkawad dlm kawasan balai. Mulanya dia tidak syak apa-apa, cuma hairan kenapa dalam puasa pulak FRU dikerahkan berkawad. Bila masuk waktu petang barulah dia tahu kenapa FRU yang jarang dilihat sekitar pekan Sitiawan rupanya untuk bersedia bertempur dengan para demo yang tidak dirancang ini. Katanya mengapa perlu dihalang, bukan mereka bawa senjata, semata-mata utk meluahkan kpd orang ramai yang mereka dikianati dan membuat laporan polis.

Jawabnya, umno hilang lagi 1 undi dari mamat melayu shell ini bila menyaksikan gerombolan rakyat di hadapannya.

TANGKAPAN AHLI PARLIMEN (BKG&SP 13)

Sambungan dari TANGKAPAN AHLI PARLIMEN (BKG&SP 10)


Warga Sitiawan menyaksikan aksi-aksi lucu dan ganas oleh pak polisi Sitiawan,
pada awalnya pak polisi tidak menghiraukan gua, tapi setelah beberapa rakaman, ada 2-3org pak polisi tanya siapa gua, gua rakyat biasa, gua rakyat malaysia. Gua ketegaq, namun aweks-aweks polisi menyapa gua dgn penuh 'HEMAH', "en. tak bleh ambil gambar dlm balai", gua balas dgn senyuman, "oh ye ke, tq". Gua stop ambil gambar, jumpa YB dan rakan gua di dalam balai yg sedang buat laporan polis, skali lagi gua diekori oleh mamat yg tak puashati dgn gua agaknya, terus tanya gua siapa, gua cakap gua kwn mereka ni buat report, dia terus bercakap kasar tanpa slogan 'HEMAH'nya, "Kalau takde urusan dgn polis, sila keluar dr balai!". Rakan India gua tenangkan gua tarik gua keluar.

Hari ini gua nak umumkan bahawasanya mengikut mamat polis tu (pangkat tak tahu sbb pakai baju ala umno, mgkin SB kut) kata : KALAU KITA TAKDE HAL ATAU URUSAN DGN POLIS, KITA BOLEH DIHALAU MAHUPUN DITANGKAP KERANA BERADA DIBALAI POLIS TANPA URUSAN POLIS".......hampeh betul!!! (Balai Polis Sitiawan je kut!) Eloklah perangai macam tu, memburukan pemerintah yakni bn/umno.

Maaf gambar kurang jelas disebabkan kekecohan yg berlaku hingga videocam boss gua jatuh, siapa mahu tanggung, sendiri tanggung la......bos, sorry bos!
(ada sape2 nak jual slr camera 2nd, boleh roger gua, harga menarik gua beli cash, bos bayar..hehehe)


Bila tanya OCPD, dia tak arahkan pun suruh tangkap! yang kecik anak plak yg lebih2, bodek la tu.....lagi baik gua layan buka puasa dengan Dato' seri Kong Cho Ha dgn harapan selepas melantak gua nak adu pada dia, kebetulan OBJ pun ada yg dulu juga pernah berkhidmat dlm PDRM Sitiawan / Batu Gajah (pernah juga masa kecik2 dibawa ke balai sitiawan dgn abg serta sahabat2 termasuk lah anak tuan wahab ni, kami seramai 12-15org sbb main kompang, berebut naik landrover polis, sudahnya yg tangkap kami tu kena transfer tempat lain)

Mulanya ditegurnya gua dulu, "anak bongsu cikgu ... ya?", auto matik tgn gua salam dato' (tak mcm Zambry kalau bleh gua lari tanak bg nampak muka) gua tanya setiausaha sulitnya , Ting, samada dato' tahu berkenaan Isu Sekolah Gandhi, secara realiti dan senyum katanya "Dato' bukan tak mahu komen tapi ini urusan Zambry dan Zambry dah pun komen".

Gua tak puashati, "Tapi rakyat tidak percayakan ZAMBRY! Apa bukti hitam putih, bolehkah isu ini dibawa oleh Dato Kong?" Ting tersenyum lagi, " kita tak mahu bercanggah dgn apa yg Zambry dah komen dan tindakannya". Gua buat-buat faham....

Tak puashati lagi, gua tanya kuncunya plak dgn cara soalan nak bg dia jawab,"Itu tanah bukan Kar Sin beli ka itu Sekolah Gandi Sitiawan".

"Bukan, tapi kontraktor cina juga. Ini kes tahun 99 sudah naik mahkamah, tapi belum selesai lagi sebab ini persatuan D.I.A pun masalah sesama kaum mereka, bagi mereka selesai dulu la, tak mahu masuk campur ma." jawab member baru gua.

" Ohhh, itu macam ka. Dia mau angkat itu tanah bikin apa?", gua bodek dia lagi.

"Bikin 15 buah kedai dan tanah selebihnya mahu naik sekolah baru", sambil senyum katanya. "Jadi sekarang kita tak mahu campur ini hal, bagi mereka selesai dululah, seorang mahu jual seorang tak mahu, offer *juta".

"Bukan kerajaan cakap sudah stop semua hal tanah ini utk dijual?" last question gua.

"Ini tanah dulu, pewaris tarak letak nama persatuan, nama persendirian, bila waris sudah meninggal, kerajaan angkat la......" ini dia kata dalam keadaan gua dengar tak dengar pasal suara imam lagi kuat, gua salam dia, ambil air sembahyang, solat....

Sambung....

SUGU LEAD THE RAKYAT VOICE (BKG&SP12)

Bermulanya di sini, lelaki inilah yang menjadi mangsa 'penderaan dlm tahanan', dan di heret di cekup semasa ketibaan di hadapan balai polis Sitiawan. Wira rakyat ini merupakan S.U kpd Ahli Parlimen YB Kula yg turut di heret ke dlm balai dgn keganasan bukan seperti slogan 'berhemah'. Hemah hanya untuk orang umno.



'Diheret' boleh tgk sblm ini di TANGKAPAN AHLI PARLIMEN (BKG&SP 10)
Lanjutan akan disiarkan kemudian, Little India Fight For Their Rights 1 and 2.

GAMBAR SEKITAR BANTAHAN RAKYAT (BKG&SP 11)

22.08.2010
Balai Polis Sitiawan
Gambar sekitar Bantahan Rakyat untuk membuat laporan polis terhadap isu Warisan Rakyat.




TANGKAPAN AHLI PARLIMEN (BKG&SP 10)

22..08.2010
Balai Polis Sitiawan, Perak.
YB Kulasegaran (Ipoh Barat MP) ditangkap kemudian dilepaskan dan Setiausahanya ditangkap dan ditahan. SUnya di bawa ke Balai IPD Seri Manjung. Arahan Siapa??


*Rakaman kelam kabut.....

'PUB' DI DALAM KAWASAN SEKOLAH (BKG&SP 9)

Hari Ini Dalam Sejarah


Lokasi Bangunan Dindings Indian Association (DIA) di dalam kawasan Sekolah Kebangsaan Simpang Empat, Sitiawan, Perak.

Sekolah ini mempunyai nilai sejarah rakyat terutamanya kaum India sebelum Merdeka. Namun pada hari ini, pemimpin dan rakyat yg prihatin membongkar 'sejarah baru' di mana dalam kawasan sekolah kebangsaan mempunyai 'Superb Mini Bar' oleh mereka yang tidak bertanggungjawab. Mengapa ini boleh terjadi? Difahamkan ia telah beroperasi sekian lama. Lesen? Yang meluluskan? Yang mengaut keuntungan? Tindakan Pihak Berkuasa?

BN KIANATI GANDHI & SULTAN PERAK?! - 8

Keadaan kini di Dewan Sekolah Kebangsaan Simpang Empat Sitiawan mendapat perhatian setelah isu pengambilan tanah oleh kerajaan ini dibangkitkan oleh DIA dan rakyat yang prihatin terhadap sejarahnya menghargai jasa para penyumbang sebelum kemerdekaan.

Keadaan yang menyedihkan bila mana pihak yg bertanggungjawab tidak menitikberatkan warisan rakyat ini.





Tiada pengawasan yang sewajarnya. Pemimpin rakyat tak kira mana parti sekalipun seharusnya prihatin terhadap penjagaan dan pengawasan khazanah rakyat terdahulu.


BN KIANATI GANDHI & SULTAN PERAK?! - 7

Setelah dibangkitkan oleh rakyat, kini kerajaan akur. Bagaimanapun, hati pewaris sudah terluka, pihak berkaitan tidak menunjukkan keikhlasan untuk memohon maaf kepada mereka hatta rakyat marhaen. Bagaimana jika rakyat berdiam diri, rakyat pasti kehilangan pusaka yang bersejarah ini yang mana MB sendiri tidak tahu sejarahnya.

Baca di sini dan di sana :-

Apa tindakan kerajaan bagi menjamin warisan rakyat ini?!?!?!?!

BN KIANATI GANDHI & SULTAN PERAK?! - 6

Kelas yg disumbangkan oleh rakyat dari hasil titik peluh mereka sebagai peladang estet sekitar tahun 1950an. Setiap bilik darjah, ada batu penanda nama penyumbang. Klasik dengan sejarahnya, kini salah satunya dijadikan bilik guru Sekolah Kebangsaan Simpang Empat Sitiawan. Seharusnya pihak yg berkenaan memelihara atau meningkatkan pengawasan bahan sejarah ini, agar guru-guru, murid-murid dan generasi seterusnya dapat menimba ilmu dan menghayati sejarah ini.


Salah sebuah bilik darjah yang dijadikan bilik guru.

BN KIANATI GANDHI & SULTAN PERAK?! - 5

Senarai 380 penyumbang terdahulu yang membeli tanah dan membina sekolah serta dewan yang dianggap sebagai "TUGU PERINGATAN GANDHI" dibuka oleh Sultan Perak yg ke32 Raja Sri Yusuf Izzudin Shah pada tahun 1952 sempena hari kelahiran Gandhi pada 2 Oktober.


















Jangan kianati mereka yang telah menyumbang keringat utk membina sekolah ini, walaupun sumbangannya $1.00 (pada tahun sebelum merdeka) tetap dicatatkan dalam penama penyumbang dan pewaris tanah pusaka ini.

Siri seterusnya, gambaran keadaan tiada pengawasan dari pihak yg tidak bertanggungjawab.

BN KIANATI GANDHI & SULTAN PERAK?! - 4

Bila pemimpin buta sejarah, maka gua mahu bongkarkan sejarah utk MB dan lain-lain pemimpin rakyat. Ini bukan isu politik, ini hak rakyat dan gua tidak berparti tapi gua rakyat biasa. Siapa kata isu ini isu politik? mahupun perkauman?, sejarah rakyat membuktikan tanah ini milik rakyat berbilang kaum, ia bukan keresahan masyarakat india sahaja tapi generasi rakyat yang terdahulunya berkorban dr hasil keringat titik peluh generasi mereka sendiri untuk mewujudkan sebuah institusi pengajian bagi anak-anak masyarakat tempatan mendapatkan ilmu yang masih wujud hingga hari ini sbg Sekolah Kebangsaan Simpang Empat. Hargailah warisan ini! Berilah pengawalan yang cukup terhadap bahan sejarah 'warisan rakyat' ini.


Ikuti siri seterusnya bab sejarah, dan gambaran keadaan khazanah ini diperlakukan oleh beberapa org pentadbiran yg sedia ada. Benarkah mereka memelihara warisan ini?!?!?

BN KIANATI GANDHI & SULTAN PERAK?! - 3

Rakyat akan turun mempertahankan warisan ini dan hak rakyat terdahulu hingga ke titisan darah terakhir!

Ulasan dan Amaran dari wakil rakyat oleh Ahli Parlimen Ipoh Barat YB Gulasegaran.

BN KIANATI GANDHI & SULTAN PERAK?! - 2

Luahan generasi kini dari generasi terdahulu, Sdr. R.Gurusamy PPN.

BN KIANATI GANDHI & SULTAN PERAK?! - 1

Coretan dari luahan rakyat, bukan berita, pun bukan rencana tapi mahu 'berita'hu macam'ana?

KIANAT INI IBARAT PENGHINAAN KEPADA PENYUMBANG TERDAHULU, PEJUANG KEMERDEKAAN INDIA DAN SULTAN PERAK. SELAMATKAN WARISAN RAKYAT INI.



Isu ini berkenaan Tanah Pusaka Warisan rakyat yang dikenali sbg SEKOLAH KEBANGSAAN SIMPANG EMPAT (tahun 1957 dikenali sbg SIMPANG AMPAT ENGLISH SCHOOL) kini cuba di'sembunyi'kan oleh kerajaan dan penyalahgunaan kuasa pentadbiran warisan ini. Bagi penduduk lama Manjung (Dindings) mahupun bekas pelajar yg berbangsa Melayu, sekolah ini lebih dikenali sbg SEKOLAH GANDHI yang mana kewujudannya dari sumbangan pekerja-pekerja estet dan ahli-ahli perniagaan berbagai bangsa. Warisan DINDINGS GANDHI MEMORIAL BUILDINGS ini telah di'buka'kan oleh Sultan Perak yang ke 32 Raja Sri Yusuf Izzudin Shah Ibni Al-Marhum Sultan Abdul Jalil sempena hari kelahiran Mahatma Mohandas Karamchnad Gandhi pada hari Khamis, 2 Oktober 1952 jam 12.45PM. (senarai nama-nama penyumbang di siri seterusnya)


Bagi rakyat terutamanya kaum India di Malaysia, ia adalah nilai sejarah yang tinggi, yang antara faktornya kehadiran sebahagian abu mayat mendiang Gandhi di Malaysia dan satu-satunya diterima di tempat bersejarah ini selain negara India itu sendiri. Ia memperlihatkan berlakunya perarakan rakyat berjalan dari Sitiawan ke Lumut(Titi Panjang) pada tahun itu. (gambar dan artikel berbahasa tamil akan dipaparkan)

Bagi pewaris dan persatuan Dindings Indian Association (DIA) mohon pusaka yang dianggap sbg Tugu Mahatma Gandhi harus diserahkan tanpa sebarang sekatan oleh mana-mana pihak bagi menjamin pusaka ini.

Menurut Pengerusi DIA, En. MP.Shanmugam, dan Setiausaha Kehormat DIA, En. M.Sethubathi, ada penyalahan guna kuasa pentadbiran kini di mana cara perlantikan 'trustee' dalam dokumen hakmilik tanah juga disyaki tiada dalam mesyuarat agung tahunan tetapi dalam perjanjian dihadapan Pesuruhjaya Sumpah. Pentadbiran juga membenarkan aktiviti penjualan arak, aktiviti berjudi dan memberi sewaan bilik dalam bangunan DIA kepada warga asing.

Dari tinjaun ke dewan berkenaan, keadaannya seperti tiada sebarang kerja penyelenggaraan mahupun baikpulih, dan kebetulan hujan memperlihatkan tirisan air hujan mengalir dan bertakung. Patung Mahatma Gandhi juga berlaku vandalisme dan tiada kawalan terhadap bahan sejarah itu sehingga berlaku contengan.(gambar dan video akan dipaparkan dalam siri yang lain) Begitupun, ia adalah bahan sejarah yg menarik kerana setiap bilik darjah yg didirikan ada batu penandaan nama penyumbang, rakyat tidak mahu lagi penandaan ini musnah seperti di 'bawah pokok'.

Rakyat mahu mendapatkan 'feedback' dari mana-mana pihak terhadap isu ini. Difahamkan pihak kerajaan negeri yang diketuai DS Zambry telah dimaklumkan, namun agak mendukacitakan beranggapan isu ini diertikan sbg isu perkauman. Siapa yg kata perkauman? Kerajaan sedar atau tidak, orang-orang terdahulu yg mendirikan dewan dan bilik-bilik darjah yg sedia ada kini dari hasil titik peluh mereka selama 18 bulan 'kerja kuat' yang datang dari pelbagai bangsa harmoni kaum india, cina, melayu dan singh termasuklah atuk Abdul Talib dan makcik Zainah dan 36 orang melayu yg menoreh saban hari bergajikan 46 ringgit sebulan ketika itu, malah dilantik pula menjadi ahli jawatan kuasa pusat kepada Inche Noordin, Inche M.N Yusuf dan Tuan Haji Abdullah. Begitulah seadanya nama bandar yang terletaknya tugu ini yakni Sitiawan dipercayai dari semangat 'Setia Kawan'.

Namun, difahamkan bilamana ia dirujuk kepada pihak persekutuan pula menuduh ia dibawah kuasa kerajaan negeri, saling menyalahkan atau menyembunyikan fakta? Justeru dalam menjaga harta warisan rakyat ini, kami rakyat biasa rasa bertanggungjawab utk terus membongkar kejadian ini. Maklumat dari generasi yg dulunya menyerahkan tanah ini utk tujuan mewujudkan sekolah bagi anak2 tempatan berbilang bangsa. Namun kini mereka dikianati oleh kerajaan 1Malaysia utk mengambil bahan warisan sejarah (heritage) rakyat ini utk tujuan tertentu.

Ini satu penghinaan buat 380 orang penyumbang berbangsa cina, melayu, india dan singh samada persatuan, ahli perniagaan, penoreh getah mahupun pekerja-pekerja estate pada tahun 1952 bg membina GANDHI MEMORIAL BULIDING dgn satu tujuan. Walaupun waris ditawarkan dgn wang ringgit utk pengambilan tanah bersejarah ini, namum waris menolaknya kerana ia amat berharga dan pusaka ini wajib dipelihara dan dimanfaatkan, bukan kerana wang.

Komen dari MP Ipoh Barat, YB M. Gulasegaran akan dipaparkan kemudian.

Kata-kata Presiden terdahulu (1952), Dr. VRN Menon pada hari pembukaan oleh Sultan Perak yg ke 32, di perenggan ke 11 :

"IT IS OUR EARNEST PRAYER THAT YOUR HIGHNESS AND YOUR HIGHNESS' GOVERMENT WOULD WATCH WITH THE KEENEST INTEREST THE PROGRESS OF THIS YOUNG AND GROWING INSTITUTION AND EXTEND TO US YOUR HIGHNESS' BLESSINGS AND ADVICE"

Luaran Dewan dan Batu Penandaan Pembukaan.
video

Sambung coretan rakyat biasa.......


DARI KONVENSYEN KE PENTAS ANAK MUDA

Terima Kasih kepada pengunjung, penyumbang, penganjur dan pendorong. Jumpa team UREKA di PENTAS ANAK MUDA malam ini di IPOH. Dan tak lupa, ribuan terima kasih kpd hamba Allah yang memberi TV 2ndhand yang tak pernah digunakan kepada pihak kami utk mempertontonkan hasil seni karyawan rakyat kepada rakyat.

Jumpa Lagi!

Dapatkan buku-buku, DVD ORIGINAL - Pentas Kita Karya Kita, TAF Project - CD ORIGINAL - Meor Dr Rakyat Utk Rakyat, Space Gambus Experiment, Airmas Abdullahjones Sebelah Hitam - T-shirt UREKA dan pelbagai Karya, Seni dan Budaya di kaunter UREKA bersama Zulfikar Samsuri & Mohamad Shahhanaz Nazarudin di Pentas Anak Muda

Nota: Warga Manjung yg berminat boleh buat tempahan melalui otaimanjung@gmail.com

JOM TURUN KE KONVENSYEN PAS PERAK!

Dapatkan Karya Rakyat di kaunter kami rakyat biasa......





Lawat kaunter kami di sana : UREKA

SUMBANGAN BINA SURAU PONDOK HIDAYATULLAH

Sumbangan anda untuk pembinaan Surau bagi pondok ini amat dialu-alukan, dan Moga Allah membalas jasa para penyumbang.

Gambar sekitar Pondok Hidayatullah, tapak pembinaan surau, aktiviti dan projek yang terlaksana oleh penyumbang.

Gambar : Kintan


video
PREVIEW MLM SENI & BUDAYA ISLAM : Dendangan anak-anak dan remaja dari Pondok Hidayatullah di bawah bimbingan Ustaz Faizal.

APABILA UMNO TAKUT PADA SUARA RAKYAT!

'Anjing belaan UMNO' menurut perintah dari pemerintah! Di manakah demokrasi di tanah tumpahnya darah rakyat....UMNO hancurkan demokrasi yg dilaungkan, itu menipu laungnya, di manakah rakyat didahulukan, itu menipu slogannya! Kredibiliti PDRM hancur kerana UNITED MALAY NATION ORAGANIZATION!

POLIS MESRA RAKYAT? UMNO TAKUT RAKYAT!

Arahan pemerintah kepada yang menurut perintah apabila takut berakhirnya zaman pemerintahan Be eNd!

SENI & BUDAYA ISLAM & RAKYAT PREVIEW 2

Sekitar MALAM KESENIAN & KEBUDAYAAN ISLAM anjuran MADAH untuk Tabung PUSAT ASUHAN TUNAS ISLAM.....


Jumpa lagi!


video


Note : Utk tempahan t-shirt UREKA dll, buku dari Ureka dan CD dari rakyat utk rakyat oleh Meor boleh hubungi di Facebook Otai Manjung Fans. CD rakaman konsert Azhan (dlm proses edit) akan diserahkan kepada MADAH dan PASTI utk tabung mereka.

SENI & BUDAYA ISLAM & RAKYAT PREVIEW 1

video
THE BEGINNER OF
PAK SHEIKH FAIZAL & THE KUNCU
Dari sekecil anak berumur 6 tahun, indahnya seni dan budaya Islam. WELL DONE Ustaz Faizal, Anak2 Pondok Hidayah dan Sdr Azhan jemputan khas dgn dendangan yg cantik dan indah dari lagu2 ketuhanan Jamal Abdillah mahupun Ramli Sarip! Nantikan VCD nyanyian Azhan yang akan diterbitkan dan diserahkan kpd pihak PASTI dan PONDOK HIDAYAH utk dijual bagi sumbangan tabung mereka.

Si Kecil Yg Semangat Besar!

Terima Kasih Pak Sheikh memberi sokongan!

Terima Kasih Azhan, Penganjur MADAH/PASTI, Pak Sheikh Faizal dan Anak2 Pondok Hidayah!

Dari Rakyat Biasa..........

SENI & BUDAYA ISLAM & RAKYAT PREVIEW

video
Dendangan anak-anak dan remaja dari Pondok Hidayah atas bimbingan Ustaz Faizal


Harmoni Seni & Budaya Islam & Rakyat Marhaen

Terima Kasih semua yang memberi kerjasama terutama pihak penganjur dan penyumbang! Alhamdullillah, t-shirt UREKA sold out utk tabung PASTI , CD terjual 10 kpg setiap pembelian 20% utk tabung PASTI, derma utk tabung GAZA dan tabung UREKA. Ada sahabat yang tanpa sebrg pembelian derma ke tabung dan ada sahabat yang 'keep the change' juga utk tabung PASTI. Moga Allah membalas jasabaik keikhlasan para sahabat! Kami hanya Rakyat biasa..........

Gambar dan Video akan menyusul. Ilalliqa'

My POST